Jean-Francois Monier/ANP

Een Franse boer spuit glyfosaat van Monsanto over zijn land.

11 juni 2018

Waarom activisten zich zo kwaad maken over de Monsanto-Bayer fusie

Op donderdag 7 juni is de Amerikaanse zadenhandelaar Monsanto gekocht door het Duitse chemieconcern Bayer. Het prijskaartje was €53 miljard.

Wellicht heb je al iets meegekregen van de demonstraties en protesten.
Waarom heeft men hier zo veel moeite mee?

Chemisch gevaar

Oudere generaties zullen het zich nog herinneren; Agent Orange, een ontbladeringsmiddel. Dit is ontworpen om de blaadjes van een plant er af te laten vallen – super handig als je bijvoorbeeld katoen wil plukken. Van dit chemische middel werd tijdens de Vietnamese Oorlog ruim 45 miljoen liter over de bossen gegooid om het oorlog voeren wat makkelijker te maken voor de Amerikaanse soldaten. De schade aan het ecosysteem en de inwoners van Vietnam zijn enorm. Alhoewel Monsanto niet de enige producent was, is het toch de naam die het beste is blijven hangen bij de anti-oorlog demonstranten.

Het bedrijf heeft nog steeds een slechte naam bij activisten, onder andere door de onkruidverdelger RoundUp. Glyfosaat, één van de actieve ingrediënten, is waarschijnlijk kankerverwekkend (WHO).  Ook is het volgens verschillende studies funest voor ecosystemen.

Patent op zaden

De tweede reden waarom activisten negatief zijn over Monsanto is omdat ze hun gepatenteerde zaden ‘leasen’. Zo hebben boeren nooit recht om een deel van de oogst te gebruiken als zaaigoed. Ook hebben zij de enige planten die tegen glyfosaat kunnen; RoundUp Ready zaden voor mais, soja en katoen.

Monopolie

Er zullen nieuwe banners moeten worden gemaakt – Monsanto heet nu Bayer CropScience. Samen met de landbouwtak van het bedrijf Bayer wordt het ’s werelds grootste leverancier van pesticiden en veredelaar van nieuwe plantenrassen.

De autoriteiten moeten voor ze zo’n fusie goedkeuren kijken of er nog wel genoeg competitie in de markt is. Dat Bayer CropScience dus niet ineens te veel marktmacht krijgt. Hiertoe moest Bayer eerst nog verschillende producten verkopen.

Wellicht zijn er wel minder banners nodig. Bayer staat bekend als een bedrijf dat impact op het milieu wil minimaliseren. Wellicht is deze combinatie van pesticidemakers en veredelaars wel precies wat de landbouwsector nodig heeft om grote stappen te kunnen zetten naar een groenere wereld.

Meer informatie over de verdeling van de mark en de producten van CropScience vind je in dit FD artikel.