5 januari 2020

Verkopen elektrische auto door het dak

Voor de elektrische auto was 2019 een topjaar. Er werden meer dan twee keer zoveel auto’s geregistreerd als het jaar ervoor. Bij zo’n één op de tien verkochte auto’s ging het om een bolide met een stekker, blijkt uit cijfers van de BOVAG.

De meest populaire elektrische auto van 2019 was de Tesla Model 3. Met afstand zelfs. Volgens de BOVAG zijn er van deze auto bijna 30.000 verkocht in Nederland. Met name de laatste weken ging het erg hard met dit model. Zo werden in december maar liefst 12.000 bolides geleverd. Eind november telde ons land zo’n 84.000 volledig elektrische auto’s. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

De best verkochte elektrische auto’s

Het autojaar 2019 is goed voor nóg een primeur. Voor het eerst was de best verkochte auto in Nederland er één met een stekker. Van de nummer twee, de Volkswagen Polo die is uitgerust met een verbrandingsmotor, werden bijna 13.000 exemplaren op kenteken gezet. Zo ziet de top 10 van best verkochte elektrische auto’s eruit.

1. Tesla Model 3: 29.969
2. Hyundai Kona: circa 5.500
3. Audi e-tron: 4.165
4. Nissan Leaf: 3.846
5. Kia e-Niro: circa 3.700
6. VW e-Golf: circa 3.300
7. BMW i3: 2.878
8. Renault ZOE: 2.264
9. Hyundai Ioniq. circa 1.500
10. MG ZS EV: 1.066

Bron: Groen7

Fiscale veranderingen

Dat de elektrische auto het in 2019 zo goed deed, heeft onder meer te maken met het aanbod. Er komen met name voor de middenklasse steeds meer betaalbare alternatieven bij, zo tussen de 30.000 en 50.000 euro. Maar de belangrijkste drijver voor de hoge verkoopcijfers is zeer waarschijnlijk de bijtelling geweest. In 2019 lag die nog nog op 4%, inmiddels is dat 8%. Veel automobilisten wilden nog profiteren van het gunstige bijtellingstarief.

Verwacht wordt dan ook dat de verkopen van elektrische auto’s de eerste maanden van dit nieuwe jaar iets lager zullen uitvallen. De BOVAG denkt dat er over heel 2020 zo’n 40.000 elektrische auto’s op de Nederlandse weg zullen bijkomen. Het totale aanbod komt daarmee dan uit op ruim 120.000. Opnieuw een stevige groei dus, al blijft het in vergelijking met het totale Nederlandse wagenpark van 8,5 miljoen nog steeds een bescheiden aantal.