16 november 2020

Mensen waarderen duurzame merken steeds meer

Duurzame merken doen het steeds beter bij de consument. Bij zeker 6 van de 10 mensen stijgt de waardering voor een merk als die een positieve bijdrage levert aan de maatschappij. Een jaar geleden was dat nog ruim de helft. Ook blijken consumenten vaker bereid om extra te betalen voor duurzaamheid, blijkt uit de Monitor Merk en Maatschappij 2020 van b-open en MarketResponse. 

Zeker driekwart van de ondervraagden vindt het belangrijk dat bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid pakken, door iets bij te dragen aan de maatschappij, milieu en welzijn van mensen. Iets meer dan de helft van de consumenten let hierop bij de aanschaf van producten of diensten. Dat is ongeveer net zoveel als een jaar geleden.

De corona-crisis

Volgens Bart Brüggenwirth van b-open heeft dat te maken met de corona-crisis. “Bijna één op de drie consumenten is bewuster of duurzamer gaan consumeren. Aan de andere kant leidt de economische recessie die met de crisis gepaard gaat, ertoe dat een deel van de consumenten juist minder aandacht heeft voor duurzaamheid. Deze effecten compenseren elkaar.” Het blijkt verder dat veel mensen vanuit zichzelf zijn gemotiveerd om verantwoord te consumeren en duurzame producten te kopen. Iets willen bijdragen aan een betere wereld wordt daarbij vaker genoemd dan er zelf beter van te worden.

Geen marketing0-sausje

Het sentiment ten aanzien van de maatschappelijke rol en de duurzaamheid van merken wordt steeds positiever. Dat stelt Gerrit Piksen van MarketResponse. “Steeds meer consumenten vinden dit belangrijk en staan ervoor open. Voor bedrijven biedt het kansen om niet alleen vertrouwen, maar ook klanten te winnen en te binden.” Wel benadrukt hij dat de maatschappelijke rol van bedrijven nooit een marketingsausje mag zijn, maar vanuit het hart van het bedrijf moet komen.”

Greenchoice meest gewaardeerd

Greenchoice, Tony’s Chocolonely en Tesla dragen volgens Nederlanders het meeste bij aan het oplossen van maatschappelijke problemen. Zij scoren het hoogste uit een lijst van 60 grote bekende merken bedrijven en enkele duurzame nichespelers.

1.           Greenchoice
2.           Tony’s Chocolonely
3.           Tesla
4.           Vattenfall
5.           NS
6.           IKEA
7.           ASN Bank
8.           Eneco
9.           Essent
10.         FrieslandCampina