3 december 2020

Elektrisch rijden steeds goedkoper

Het wordt voor Nederlanders steeds goedkoper om elektrisch te rijden. De aanschafprijs blijft weliswaar een struikelblok, maar de totale gebruikskosten van een gemiddelde elektrische auto zijn inmiddels vergelijkbaar met die van een benzineauto.

Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB. De bond vergelijkt jaarlijks de gemiddelde totale kosten van het rijden op fossiele brandstoffen versus de stekker-auto. Die zijn elkaar dit jaar dicht genaderd. Zo betaal je 57 cent per kilometer voor elektrisch en 56,4 cent voor benzine. Deze berekening is op basis van vier jaar gebruik en 15.000 kilometer per jaar.

Steeds meer elektrische auto’s

Het totale aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen steeg dit jaar naar bijna 145.000, een verdubbeling ten opzichte van 2019. Er zijn een paar drijvers van deze groei. Zo sluit het huidige aanbod steeds beter aan bij de behoefte van de consument. Ook het aantal modellen in de prijsklasse tot 50.000 euro steeg flink, van 22 naar 31. Verder nam de gemiddelde actieradius sterk toe en is de snel-laadinfrastructuur in Nederland fors is uitgebreid. Jarenlang waren het vooral leaserijders die voor de elektrische auto kozen. In 2020 zijn deze bolides eindelijk binnen bereik gekomen van de consument, stelt de bond voor automobilisten.

Aanschafsubsidie

De aanschafsubsidie die dit jaar beschikbaar kwam geeft Nederlanders een steuntje in de rug. Voor een nieuwe elektrische auto ontvang je 4000 euro subsidie, voor een tweedehands model krijg je 2000 euro van de Nederlandse overheid. Dit is overigens wel een punt van zorg aangezien de subsidiepot voor nieuwe auto’s met een stekker dit jaar al binnen een week op was. Ook voor volgend jaar is het totaalbedrag inmiddels nagenoeg volledig op.

Klimaatakkoord

In het Klimaatakkoord is afgesproken dat met ingang van 1 januari 2030 alle nieuw verkochte auto’s elektrisch aangedreven moeten zijn. Om deze doelstelling te halen, is het volgens de ANWB noodzakelijk dat de aanschafsubsidie wordt behouden. Daarnaast is het belangrijk dat het aantal betaalbare modellen wordt uitgebreid en dat er een ruime tweedehands markt ontstaat.