ANP

Biologisch wordt steeds populairder.

4 juni 2019

Consument koopt steeds meer duurzame producten

Supermarkten verkopen steeds meer producten met een duurzaam-keurmerk. Vorig jaar ging voor €4,2 mrd aan levensmiddelen met bijvoorbeeld een Beter Leven- of het Fairtrade-logo langs de kassa. Een jaar eerder was dit nog €3,6 mrd. Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau IRI. In totaal draagt 17% van al het verkochte eten en drinken in de supermarkt een keurmerk.

De onderzoekers keken naar de verkopen van producten met acht verschillende duurzame certificaten. Daarvan is het Beter Leven-keurmerk gemeten naar omzet de grootste. Op steeds meer verpakkingen voor vlees, zuivel en eieren is dit stempel van de Dierenbescherming te vinden. Vorig jaar groeide de omzet van producten met dit keurmerk met een kwart.

Biologische eieren

In vrijwel alle productengroepen werden vorig jaar meer keurmerk-houdende levensmiddelen verkocht. Vooral bij eieren was er een forse groei waar te nemen. Dit komt vooral omdat supermarktketens als Albert Heijn en Jumbo sinds vorig jaar alleen nog eieren verkopen met minimaal één Beter Leven-ster.

Door deze beleidswijziging draagt inmiddels twee derde van de verkochte doosjes eieren in de supermarkt nu een duurzaam-merkteken. Alleen bij vis is het aandeel keurmerken in de totale verkopen bijna 70% net nog iets hoger. Van alle verkochte koffie, thee en chocolade draagt meer dan een derde van de verkochte producten bijvoorbeeld een Fairtrade- of UTZ-keurmerk.