Voltogo

Voltogo

Voltogo heeft een snellaadnetwerk voor sloepen in Amsterdam ontwikkeld. Daarnaast maakten zij een nieuwe batterij zodat ze zowel de consumentenzijde als het netwerk voor hun rekening kunnen nemen. Oprichter Job Veltman licht toe hoe Voltogo de strijd tegen fossiele brandstoffen in pleziervaart aangaat.

 

In welke sector behoort het bedrijf?

e-mobility / batterijtechnologie / maritiem

Welke innovatie pitch je? Leg daarbij zo goed mogelijk uit in welke zin de case nieuw is.

Bij Voltogo geloven we: The future of boating is electric. Cruciaal, om de kosten te verlagen en de adaptatie te kickstarten hebben we met gebruik van Tesla-type cellen een draagbare module ontwikkeld, die toch een hoge capaciteit heeft, en past bij alle relevante elektrische bootmotoren. De booteigenaar krijgt bij een Voltogo-abonnement één module thuis, en huurt verdere modules bij onze swapkasten die bij onze horecapartners langs het water staan. De extra modules zijn online te reserveren voor abonnees.

Hoe gaat dit project concreet bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelstellingen?

In de watersport wordt wereldwijd nog altijd bijna helemaal op fossiele brandstoffen gevaren, met alle uitstoot van dien. Daar willen wij een einde aan maken en te beginnen bij de kleine sloepen die het eerst op batterij over moeten kunnen. Bootmotoren moeten aan veel minder regels voldoen dan bijvoorbeeld automotoren, en hebben bijvoorbeeld geen filters. Best schokkend: één relatief nieuwe buitenboord benzinemotor (2014) stoot even veel NOx uit (een belangrijk luchtvervuilingsgas) als 38,5 gemiddelde, nieuwe personenauto’s (2014).

Wat is de achtergrond van dit project? Hoe is de ontwikkeling verlopen? Wanneer is de innovatie in gebruik genomen?

Voltogo komt vooral voort uit ’n persoonlijke ergernis. Job had in Amsterdam een bootje met vrienden en probeerde elektrisch voor elkaar te krijgen met oude loodzuur accu’s. Uit ergernis bij die pogingen is hij zo’n 1,5 jaar geleden begonnen met de ontwikkeling van een eigen batterij op basis van hoge kwaliteit lithium-ion cellen, zoals die door Tesla sterk in de ontwikkeling zijn gestimuleerd. Inmiddels met 6 mensen en na de ontwikkeling van batterij, snellader, en het beschikbaar maken van twee eerste motor types, volgden vanaf juni 2018 de trials. De eerste ingebruikname door een klant was op 1 juli. Omdat we merken dat een eigen systeem kopen te duur is voor mensen, maken we nu de switch naar het swapsysteem zodat vele mensen de kosten kunnen delen.

We hebben ook 4 toonaangevende horeca zaken gevonden als partners, langs het water in Amsterdam (Hannekes Boom, Meneer Nieges, Amstelhaven, en Café de Ceuvel) en daarmee heeft iedereen al binnen 10 mins varen een swaplocatie.

Wat zijn de resultaten en hoe zijn deze gemeten?

Technisch valt op dat de capaciteit van de batterij langer meegaat dan verwacht. Vooral toen de telefoon app werd geïntroduceerd, en mensen gemakkelijk en tot op de 1% nauwkeurig gebruik van hun batterij konden zien tijdens het varen, bleek dat bootkapiteins ineens een goed gevoel kregen bij de capaciteit en vooral de voorspelbaarheid van de range.

In de adaptatie valt op dat vrijwel iedereen die een proefvaart met ons doet, het varen elektrisch fijner vindt dan fossiel; met meer stilte, snellere acceleratie, en betrouwbare motoren. En we merken dat de aankoopprijs het struikelblok is om tot koop over te gaan, vandaar dat we met een deelsysteem komen.

Welke bredere functie kan deze techniek vervullen in de maatschappij? Is de techniek bijvoorbeeld implementeerbaar voor andere partijen?

De elektrificatie van kleine vaart is voorlopig voldoende uitdaging. Als het lukt in Nederland schaal op te bouwen met het systeem van draagbare modules en swaplocaties, kunnen we het systeem inzetten in andere landen. Onze droom is met de kennis die we daarover opdoen, een toepassing in zwaar vervuilde deltagebieden in ontwikkelingslanden mogelijk maken.

Hoe ziet het financiële plaatje eruit? Kosten/baten/verwachtingen?

We zijn nog verder aan het ontwikkelen op basis van subsidies van Climate-KIC (Europese Unie) en RVO (het Rijk). Hiermee gaan we in het voorjaar testen, samen met Hannekes Boom, de plek midden in Amsterdam waar straks een swapkast moet komen. Waarschijnlijk zijn professionele verhuurbedrijven een goede eerste klant; en we hebben gemeentes nodig die hun wateren 100% elektrisch willen maken, zodat gebruikers daar weten dat ze de switch moeten maken. We verwachten over 3 jaar 10 uitgiftepunten en 500 gebruikers te hebben en dan voorzichtig winst te maken.

Waarom verdient jouw innovatie the Green Quest Award?

Wereldwijd is varen het ondergeschoven kindje van de schone elektrische mobiliteit. Net zoals bij elektrisch rijden in het begin, overheerst nog scepsis in de markt over de mogelijkheden. We kunnen bewijzen dat onze innovatieve aanpak werkt. Succes heeft concentratie nodig: welk land beter dan Nederland om de revolutie op het water te leiden?