Unrecorded

Unrecorded

Het mode-bedrijf Unrecorded maakt duurzame kleding. Los van een duurzaam productproces en aansturing op recycling, betekent dit ook dat het merk niet met modetrends mee gaat. Er wordt één collectie ontworpen die jarenlang mee gaat en niet verandert.

Luister de uitzending hier terug.
Unrecorded wordt na 11.15 minuten geïntroduceerd.

Inzending

1. Welke innovatie pitch je? Leg daarbij zo goed mogelijk uit in welke zin de case nieuw is.

Circulariteit zonder concessies, niet op prijs, niet op stijl en niet op kwaliteit. We maken duurzame kleding van hoge kwaliteit voor de helft van de prijs van vergelijkbare kwaliteit. We volgen geen fashiontrends, we zetten juist in op stijl en kleding wat lang mee gaat om zo overconsumptie te remmen. De huidige industrie probeert hier en daar wat te veranderen maar hun hele business model is verziekt en kan met hun stakeholders niet de impact brengen die nodig is.

Ons business model is innovatief omdat we rechtstreeks (direct-to-consumer) met onze fabrikanten en klanten werken. Hierdoor kunnen we:
– ‘oude’ kleding terugnemen en verwerken tot garen om nieuwe producten van te maken of refurbishen zodat producten weer verkocht kunnen worden.
– fabrikanten challengen om zo duurzaam mogelijk te zijn. We produceren alleen maar never-out-of-stock items van 100% eenzelfde materiaal waardoor het materiaal te recyclen is. We hebben dan ook nooit sale.
– duurzaam zijn zonder concessie op stijl, prijs of kwaliteit. Doordat we schakels uit de kledingketen weghalen, kunnen we de marges laaghouden en hoge kwaliteit aanbieden.

2. Hoe gaat dit project concreet bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelstellingen?

De kleding-industrie is de 2e meest vervuilende industrie ter wereld. Er is weinig aandacht voor deze vervuiling en weinig bedrijven komen met een oplossing. Unrecorded draagt zorg voor verbeteringen in de hele keten op het gebied van:

a. Grondstoffen: we gebruiken 100% gots gecertificeerd biologisch katoen Dit betekent dat.
i. Er in het productieproces van ons katoen veel minder water, energie gebuikt wordt en minder uitstoot van broeikasgassen is.
ii. Geen chemische persticides, geen genetisch gemanipuleerde zaden en geen plastic mulch.
iii. Er meer biodiversiteit en hebben de werkers op de boerderijen een hogere ‘economic livelyhood’ dan bij niet biologische katoen boeren.
b. Productie: Wij verven stoffen zonder gebruik te maken van zware metalen. Dit gebeurt in een gesloten systeem waardoor er geen verf in het water terecht komen.
c. Verkoop: we verkopen hoogwaardige kwaliteit en hergebruiken zoveel mogelijk van onze verkochte producten. Dit zie je terug doordat:
i. Wij ontwerpen never-out-of-stock items, dus gaan niet mee met de fashiontrends.
ii. Wij doen niet aan uitverkoop om van onze producten af te komen.
iii. Wij vragen de consumenten om hun Unrecorded producten bij ons terug te brengen als ze er klaar mee zijn. Omdat al onze kleding van 100% single fabric is kunnen wij onze kleding makkelijk terug brengen naar vezels waar we opnieuw garens van kunnen maken en dus weer doek van kunnen maken voor nieuwe kledingstukken.

3. Wat is de achtergrond van dit project?

Uit eigen behoefte ontstaan, goede kwaliteit basics zijn erg duur en duurzame merken zijn vrijwel allemaal stoffig. Hoe is de ontwikkeling verlopen? Daniel en ik (Jolle) kwamen elkaar tegen in september 2016 en zijn toen het idee gaan uitwerken. Daniel had ervaring in de kleding industrie en het opzetten van merken als creatief en Jolle had business ervaring, beide wilde ze een positieve impact maken. Wanneer is de innovatie in gebruik genomen? We zijn vorige jaar juli live gegaan met onze website.

4. Wat zijn de resultaten en hoe zijn deze gemeten?

Ons merk slaat aan bij verschillende doelgroepen waaronder groepen die zich niet bezig houden met het kopen van duurzame kleding. Dit is bewijs dat wij een enorme impact kunnen maken.

5. Welke bredere functie kan deze techniek vervullen in de maatschappij?

We willen met ons merk de kledingindustrie en vooral consumenten wakker schudden, en laten zien dat het ook anders c.q. beter kan.  Is de techniek bijvoorbeeld implementeerbaar voor andere partijen? Een deel van ons concept is implementeerbaar door andere (en we hopen dat er meer dat ook gaan doen) echter  het merk gedeelte en de authenticiteit waarmee wij het doen is niet te kopiëren.

6. Hoe ziet het financiële plaatje eruit? Kosten/baten/verwachtingen?

We verwachten in 2019 een omzet van 2mln euro en in 2020 een omzet van 5mln euro. Wij hebben als doel het grootste duurzame merk van Europa te worden.

7. Waarom verdient jouw innovatie the Green Quest Award?

Er is geen kledingbedrijf die doet wij doen. Wij willen niet alleen een probleem oplossen door een product in de markt te zetten maar willen een mindset van de consument veranderen. De gevestigde bedrijven kunnen bijna niet anders dan door in hun stramien omdat de omslag te groot is. En de bedrijven die opgestart worden richten zich vaak op de duurzame consument en niet op de 95% die daar nog niet mee bezig is. Wij doen dat wel en willen dat men geen concessie hoeft te doen. Onze groei is daarmee niet gelimiteerd en is de impact die wij kunnen maken op de wereld gigantisch.