Sipster

Sipster

Sipster gaat de strijd aan met de plastic soep door alternatieven voor plastic rietjes te bieden. Met bamboo-rietjes, papieren, roestvrijstalen en zelfs eetbare varianten proberen de initiatiefnemers de horecawereld van het plastic af te helpen. In de uitzending: Rogier Pennings.

(Deel 1: gedragsverandering duurzaamheid. Deel 2, vanaf ongeveer 10 minuten: Sipster)

In welke sector behoort het bedrijf?

Horeca / FMCG

 

Welke innovatie pitch je? Leg daarbij zo goed mogelijk uit in welke zin de case nieuw is.

Plastic rietjes worden wereldwijd op massale schaal gebruikt en duurzame alternatieven zijn niet makkelijk te vinden. Sipster (www.Sipster.nl) is een hip en toegankelijk platform waarop verschillende toffe en duurzame rietjes worden aangeboden, van een herbruikbaar bamboe rietje tot een rietje met een smaakje dat je op kunt eten na gebruik. Alle Sipster rietjes worden gemaakt van hernieuwbare grondstoffen en kunnen na gebruik bij het GFT-afval om tot compost verwerkt te worden. Sipster is een one-stop-shop voor duurzame rietjes dat Nederland op weg helpt naar een écht circulaire economie.

 

Hoe gaat dit project concreet bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelstellingen?

Plastic wordt gemaakt van olie. Een groot deel van de wereldolieproductie gaat op aan plastics en de energie die nodig is om plastic te produceren. Plastic is dus niet alleen een van de grote vervuilers in de vorm van zwerfvuil, het is ook een van de grote leveranciers van broeikasgassen en draagt zo bij aan de opwarming van de aarde. Onderzoekers tonen ook aan dat de bijdrage van plastic recycling aan de reductie van de CO2-uitstoot beperkt is. Uiteindelijk is de overgang naar duurzame alternatieven, voornamelijk voor wegwerp plastic, de oplossing. Sipster draagt bij aan het verlagen van de plastic footprint van consumenten en bedrijven, door alternatieven toegankelijk te maken voor 1 van de meest gebruikte wegwerp plastic artikelen: rietjes. Sipster faciliteert de transitie naar duurzame rietjes door (1) het verhogen van de bewustwording van consumenten en bedrijven rondom de positieve impact van de overgang van plastic naar een duurzaam alternatief, (2) het toegankelijk maken van toffe en duurzame alternatieven in de horeca en retailmarkt.

 

Wat is de achtergrond van dit project? Hoe is de ontwikkeling verlopen? Wanneer is de innovatie in gebruik genomen?

Steeds meer mensen worden zich bewust van de negatieve impact van wegwerpplastic op ons milieu. En terecht staat het plastic rietje inmiddels symbool voor de strijd tegen wegwerpplastic. Wereldwijd worden er namelijk per dag honderden miljoenen plastic rietjes gebruikt. Al deze rietjes worden na eenmalig gebruik weggegooid, ontglippen het recycling systeem en komen op afvalhopen en in onze oceanen terecht. Plastic rietjes zijn alles behalve duurzaam: ze worden binnen 5 seconden geproduceerd, worden vaak maar 5 minuten gebruikt en doen er 200 jaar over om af te breken.

Sipster is opgericht door drie jonge ondernemers die geloven dat het massale gebruik van plastic rietjes niet langer genegeerd kan worden. Toen we ons realiseerden dat elk plastic rietje na gebruik nog 200 jaar onze aarde zou vervuilen, besloten we dat het tijd was om actie te ondernemen. We werkten op dat moment alle drie, deels vanuit het Young Expert Programme, in Vietnam. In 2017 ontmoette het Sipster-team een lokale producent van herbruikbare bamboe rietjes in het Noorden van Vietnam. We waren erg onder de indruk van zijn skills en zijn product, en hadden daarmee onze eerste partner gevonden. Gaandeweg breidde Sipster zich uit tot een platform dat zich specialiseert in het bieden van innovatieve en écht duurzame alternatieven voor plastic rietjes voor de consumentenmarkt en bedrijven, van herbruikbare tot wegwerp en eetbare rietjes. Sipster is een platform waar iedereen die met het gebruik van plastic rietjes wilt stoppen een passend alternatief kan vinden.

 

Wat zijn de resultaten en hoe zijn deze gemeten?

Momenteel verviervoudigen we per kwartaal en herinvesteren we onze volledige winst in Sipster. Onze resultaten meten we in de groei van de vraag naar alternatieve rietjes. Daarnaast meten we onze impact op het milieu door het totaal aantal plastic rietjes dat wij vervangen te berekenen. Tot op heden hebben wij 489.020 (tot 26-08-2018) plastic rietjes vervangen met een duurzaam alternatief.

 

Welke bredere functie kan deze techniek vervullen in de maatschappij? Is de techniek bijvoorbeeld implementeerbaar voor andere partijen?

Het idee achter Sipster is dat het een specialisatie platform is waar gebruikers advies kunnen krijgen en toegang hebben tot écht duurzame alternatieven voor plastic rietjes die passen bij de wensen van de gebruiker. In samenwerking met B2B partners, worden de duurzame rietjes breed in de markt uitgezet.

Deze benadering is implementeerbaar voor veel verschillende producten. We kijken nu bijvoorbeeld naar alternatieven voor plastic flessen en bestek. Onze ervaring leert dat plastic rietjes een makkelijke ingang zijn voor het bredere gesprek over het wegwerp plastic probleem in het algemeen.

 

Hoe ziet het financiële plaatje eruit? Kosten/baten/verwachtingen?

Momenteel wordt alle winst geherinvesteerd in Sipster, met inkoop als hoogste kostenpost. We verwachten op termijn door o.a. verder schaalvoordeel en groei in de markt de rietjes voor nog meer concurrerendere prijzen aan te kunnen bieden t.o.v. plastic rietjes. Door samenwerkingen aan te gaan en te focussen op verschillende marktsegmenten, inclusief de horeca, supermarkten en (web)winkels, verwacht Sipster de opbrengst en daarmee ecologische impact te vergroten.

 

Waarom verdient jouw innovatie the Green Quest Award?

Ons platform laat zien dat groen innoveren niet moeilijk hoeft te zijn. Het gaat niet alleen over diepgang in techniek, maar vooral om het effectief linken van oplossingen aan (lokale) problemen en de kracht van samenwerking om draagkracht te vergroten. Het is daarom een erg interessante case, waarbij een product zo simpel als een rietje een enorme impact kan maken op de bewustwording rondom het (wegwerp) plastic probleem en daarmee op de reductie van de plastic footprint van bedrijven en consumenten.