Santas

Santas brandt, melangeert en verkoopt biologische en Fairtrade koffie.

Santas

Dertig jaar geleden al introduceerde Santas een koffieblik met statiegeld om hun koffies in te verpakken. Wanneer ze een nieuwe voorraad koffiebonen afleveren, nemen ze het lege blik weer terug. Van daaruit zijn ze steeds meer stappen gaan nemen om hun proces afvalvrij te maken. In de uitzending: Wouter Jansen van Velsen van Santas.

(Na ongeveer 10 minuten hoort u over Santas)

Tot welke sector behoort het bedrijf?

Voedsel en dranken. Wij branden, melangeren en verkopen hoge kwaliteit biologische en Fairtrade koffie met daarnaast een compleet assortiment van aanverwante producten zoals bv biologische melk, rietsuiker, thee en biologisch afbreekbare koffiebekers.

Welke innovatie pitch je?

Wij hebben een unieke duurzame en circulaire propositie binnen de koffiemarkt.Vanuit onze overtuiging dat duurzaamheid veel verder gaat dan certificering, namen wij al in 1988 het besluit om te stoppen met plastic- en folie wegwerpverpakkingen voor onze koffie.

Wij introduceerde daarom een duurzame retourverpakking: het ijzersterke koffieblik dat door statiegeld berust op het hergebruik-principe. De blikken zijn handig in gebruik en makkelijk af te sluiten, waardoor de kwaliteit van de koffie gewaarborgd blijft.

Indien een blik niet meer bruikbaar is wordt het omgesmolten en wordt er weer een nieuw blik van gemaakt. En omdat wij ook de omverpakking duurzaam hebben gemaakt door houten kratjes te gebruiken die via statiegeld ook continu hergebruikt worden, is ook daar al het éénmalige afval geëlimineerd.

Er is dus geen restafval! Naast de koffie leveren wij ook verse thee en verse koekjes zonder plastic verpakking in statiegeld blikken, in een gelijk concept als de koffie. Een totaalaanbod van afvalvrij koffie en thee drinken.

Onze bekers zijn gemaakt van rietsuiker en hebben een coating van glucose. Voor de productie van deze bekers is, in tegenstelling tot veel andere bekers die op de markt zijn, geen bomenkap nodig!!!
In het kader van afvalvrij koffiedrinken bieden wij onze klanten ook de mogelijkheid om koffiedik op te laten halen waar wij vervolgens weer bruikbare en/of eetbare producten van laten maken. Naast onze unieke statiegeldverpakking wordt nu dus ook het restproduct hergebruikt en hiermee is ons circulaire proces gesloten.

Wij hebben een eigen service afdeling waar apparatuur indien nodig gereviseerd wordt om het daarna weer in gebruik te laten nemen. Naast de unieke duurzame propositie vinden wij ook de sociale kant van ons bedrijf, de medewerkers, enorm belangrijk. De blikken en kratten worden handmatig schoongemaakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die bij ons in vaste dienst zijn. De houten kratjes worden gemaakt in een sociale werkplaats.

Hoe gaat dit project concreet bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelstellingen?

Nu na zoveel jaren is gebleken dat onze blikken gemiddeld méér dan 120 maal rouleren. En dat betekent dat 1 enkel blik meer dan 1.440 eenmalige wegwerpverpakkingen voorkomt, of om het anders te vergelijken, 60.000 aluminium koffiecups.

Wat is de achtergrond van dit project?

Santas Koffie is destijds ontstaan om binnen de koffiebranche een afvalvrij alternatief te bieden voor het ontstaan van veel eenmalig verpakkingsmateriaal van o.a. plastic, folie en papier van de koffieverpakkingen
Santas Koffie is opgericht in 1988 en sindsdien groeien wij ieder jaar gestaag en beheersbaar, zodat groei niet ten koste gaat van mensen, kwaliteit of klanten.

Wat zijn de resultaten en hoe zijn deze gemeten?

De resultaten zijn enorm goed en Santas Koffie blijft groeien. Metingen zijn heel makkelijk uit te voeren en te berekenen door het aantal gebruikte kilo’s koffie te delen door het aantal verpakkingen.
Wij zijn partner van oa. Green Key, MVO Nederland en Max Havelaar.

Welke bredere functie kan deze techniek vervullen in de maatschappij?

Het principe van statiegeld wordt al door meerdere partijen gebruikt maar niet in de koffiebranche. Dit is door de versheid en houdbaarheid van het product een moeilijk en intensief ambachtelijk proces.

Hoe ziet het financiële plaatje eruit?

Wij bestaan ruim 30 jaar en zijn financieel gezond. In de afgelopen jaren hebben wij mooie klanten mogen verwelkomen zoals b.v. De Consumentenbond, Natuur en Milieu, Groen Links, Milieu Centraal, Radboud Universiteit, Diergaarde Blijdorp, Luxor theaters, UMC/WKZ. De verwachtingen zijn enorm gezien het feit dat duurzaam ondernemen gelukkig steeds belangrijker wordt. Daarnaast groeit onze naamsbekendheid nog steeds waardoor de mogelijke afzetmarkt ook steeds beter bereikt wordt.

Waarom verdient jouw innovatie the Green Quest Award?

Wij dragen met een fantastisch hoogstaand product aantoonbaar en direct bij aan een betere, duurzame en circulaire wereld met een unieke propositie. Al ruim 30 jaar koploper in de koffiebranche en alles ambachtelijk met een sociale inslag.