NXT Motors

NXT Motors

NXT Motors ontwerpen, bouwen en produceren de eerste Nederlandse, commerciële, 100% elektrische motorfiets. Deze innovatieve elektrische motor, wordt met 70% minder onderdelen gemaakt dan een reguliere motor. ‘Guilt-free’ rijden met nul procent lokale CO2 uitstoot: dump the pump!

Luister de uitzending hier terug:

De inzending

In welke sector behoort het bedrijf?

(electric) clean mobility

Welke innovatie pitch je? Leg daarbij zo goed mogelijk uit in welke zin de case nieuw is.

Carbon Frame ( monocoque, industry first), elektrische aandrijflijn en accu ( volgens eigen specificaties ontworpen ) Battery Management System ( BMS)

Hoe gaat dit project concreet bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelstellingen?

 De NXTmotor gebruikt van ‘well-to-wheel’ fabricage 70% minder onderdelen dan een gewone en heeft géén uitstoot veroorzaakt door  fossiele brandstof: guilt free (local) ride.

Wat is de achtergrond van dit project? Hoe is de ontwikkeling verlopen? Wanneer is de innovatie in gebruik genomen?

De motorfietsenindustrie is ‘conservatiever’ dan de auto industrie qua (technische ) innovaties; wij zagen weinig tot geen spannend aanbod in de markt van elektrische motoren en wilden een snelle motor met strak design en nieuwe technologie combineren met milieuaspecten. En toch qua prijs marktconform zijn t.o.v. traditionele motoren. Gestart in 2014.

Wat zijn de resultaten en hoe zijn deze gemeten?

Een tweede prototype is zo goed als gereed voor serie produktie; Eigenschappen van het frame zijn doorgemeten door TNO en kent een veiligheids niveau van 4x de noodzakelijke waarde. ( Standaard en wettelijk vereist is 2x)

Welke bredere functie kan deze techniek vervullen in de maatschappij? Is de techniek bijvoorbeeld implementeerbaar voor andere partijen?

Met name de composiet techniek kan breder in de transport & logistiek sector gebruikt worden, alsmede de elektrische aandrijflijn. Motor kan evt ook in andere

Landen onder licentie gebouwd worden.

Hoe ziet het financiële plaatje eruit? Kosten/baten/verwachtingen?

De motor is met crowdfunding en overheidssubsidies ( totaal ca. € 250K) ontwikkeld en wij mikken op een verkoop van 50 units in 2019, 100 in 2020 en 1000 in 2021
Break-even: ultimo 2019. ( De EU markt bestond in 2017 uit 4.121 verkochte eenheden, een stijging van 20% t.o.v. 2016)

Waarom verdient jouw innovatie the Green Quest Award?

Op zich is de onderliggende techniek niet extreem complex en zijn wij  een goed voorbeeld van hoe met weinig middelen een innovatief product ( ‘hetzelfde anders’) gebouwd kan worden waar diverse maatschappelijke aspecten samen komen: milieu, werkgelegenheid en ( fantasties! ) motorrijden: Dump the pump!