Gro Mushrooms

Gro Mushrooms

Nederlanders produceren bergen koffiedik. Afval? Niet in de ogen van GRO. Zij gebruiken dit organische restmateriaal als voedingsbodem voor het telen van oesterzwammen. Met dit circulaire model wil GRO antwoord geven op de vraag hoe je meer voedsel produceert met een hogere voedingswaarde op een duurzame basis. In de praktijk betekent het dat GRO resten koffiedik ophaalt uit de Nederlandse horeca om er vervolgens oesterzwammen op te kweken. De oesterzwammen worden gebruikt als versproduct óf voor eigen gebruik van GRO’s producten. Ze doen dit onder het motto: “Don’t waste if you can turn it into taste”. Het uiteindelijke doel is om het grote publiek aan een meer plantaardig eetpatroon te helpen.

(In het eerste deel hoort u gedeputeerde Jaap Bond over Voedsel Verbindt. En na ongeveer 11 minuten hoort u Frank van Bokhorst van Gro Mushrooms.)

In welke sector behoort het bedrijf?

Food bedrijf gebaseerd op circulariteit. Ons “Circulair” model waarbij koffiedik wordt opgehaald uit de Nederlandse Foodservice & Food retail met de logistieke partners de groothandels, om Oesterzwammen op te kweken bij onze kweker in Noord Brabant. (Gemert) Deze oesterzwammen worden met zorg geteeld op substraat van koffie dik. Deze oesterzwammen verkopen we weer terug aan de partners als vers of als samengesteld product in de vorm van Bitterballen, kroketten, Oesterzwamburgers, Soep, Blended Burger® Krupi-Chips™

Welke innovatie pitch je?

Leg daarbij zo goed mogelijk uit in welke zin de case nieuw is. Blended Burger® Het gebruik van koffiedik als grondstof voor de teelt is er minder afval, waardoor de partner minder kosten heeft daarvoor. Daarnaast worden de oesterzwammen weer gebruiken in de verschillende producten waaronder de Blended Burger® (50% vlees vervangen door Oesterzwammen). Dit resulteert in een verlaging van vlees intake met 50%. Waardoor op 1 kilo rundvlees 15.500 liter, 23 kilo voer wordt bespaart plus een reductie van CO2 uitstoot.

Hoe gaat dit project concreet bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelstellingen?

Als gevolg van vermindering van de vleesconsumptie wordt er dus minder CO2 uitgestoten en komen we dichterbij het behalen van onze klimaat doelstellingen.Wat is de achtergrond van dit project? Hoe is de ontwikkeling verlopen? Wanneer is de innovatie in gebruik genomen?
Het concept is gebaseerd op het creeeren van impact om de vlees etende consument te bewegen minder vlees te gaan laten eten zonder dat hij/zij consessie doet aan smaak, mondgevoel en aan beleving. Het project is in september 2017 opgestart, nadat de registratie van het merk was afgerond en op de Horeca vakbeurs 2018 gelanceerd. Receptuur van de burger is mede ontwikkeld door Jean Beddington. OP de horecava hebben wij samen met Koppert Cress de FSIN Brunch Award gewonnen.

Wat zijn de resultaten en hoe zijn deze gemeten?

Het product wordt omarmt door de Foodservice industrie waaronder de grotere cateraars van het land. Albron, Vermaat/OSP,Appel, SAB, Cormet, SAB , Wecanteen, Sodexo. Etc.. 6. Welke bredere functie kan deze techniek vervullen in de maatschappij? Is de techniek bijvoorbeeld implementeerbaar voor andere partijen? Alle markt partijen in de foodservice en foodretail kunnen dit implementeren. ABN AMRO heeft ons ook officieel genomineerd voor de ABN AMRO Food Circular Award. Deze award is uiteindelijk gewonnen door de Green House in Utrecht en daar werken wij mee samen.

Hoe ziet het financiële plaatje eruit?

Met dit concept groeien we de juiste richting uit. Het concept is winstgevend echter nu komt het aan op opschalen. En daar wordt momenteel hard aan gewerkt. De bereidheid vanuit de markt is aanwezig. Voorbeeld is dat Artis zijn vleesburgers heeft gesaneerd en nog alleen maar Blended Burgers® aanbied aan haar gasten.

Waarom verdient jouw innovatie the Green Quest Award?

Wij dragen bij omdat we 1. Een afval stroom verwaarden naar een grondstof, 2. De transitie versnellen van Dierlijk naar meer plantaardige voedsel consumptie, 3. En consumenten een gezondere keuze bieden zonder dat deze consessie doet aan smaak.