#34 Njord Power

Njord Power werkt aan oplossingen om de smerige uitstoot van diesel nu te beperken terwijl we in de overgangsfase naar schone bronnen zitten. Rob Verhoof was te gast bij Harm Edens om dit toe te lichten. In deel 1 van deze aflevering sprak Harm Edens met Education director van EIT InnoEnergy, Frank Gielen. Ze ontwikkelden een energiemodule voor het computerspel Minecraft. Hij legt uit hoe dit op de lange termijn bijdraagt aan de energietransitie.

Welke innovatie leg je voor aan de jury?

Als startup vanuit het PortXL programma van de haven van Rotterdam, bieden wij:
– een getest additief dat op benzine en dieselmotoren de stikstofuitstoot (NOx) minstens halveert
– een geïntegreerde voor- en nabehandeling voor schepen die beduidend kleiner en goedkoper is dan concurrerende leveranciers en zichzelf in 2-6 jaar terugverdient.

Welke milieuwinst bereik je hier mee?

We bereiken in de binnenvaart een 10% brandstofreductie (CO2) in vergelijking tot gewone diesel, een roetreductie van 50-95% en NOx reductie van 50-95%, afhankelijk van het gekozen pakket

Hoe is dit gemeten?

Er is gemeten met 6-gas sensoren, roetmeters en meestal weegschaalmethode voor brandstofbesparing.

Hoe is deze innovatie tot stand gekomen?

Vroeger ben ik bij VW mijn carrière begonnen, die zijn enkele jaren terug in het dieselschandaal gestort, terwijl Shell met een synthetische diesel heeft aangetoond dat een beter dieet van de motor ervoor zorgt voor minder rommel uit de uitlaat. Wij zijn gestart met het véél beter (100x) filtreren van de diesel die men nu gebruikt, en hebben het pakket de laatste 2 jaar uitgebreid met nabehandelingssystemen om in feite een “One Stop Shop” te worden voor brandstofbesparing en emissiereductie voor dieselmotoren. Ook bieden we wateremulsie en groene methanol-emulsie voor dieselmotoren en met Duitse partner engine-tuning voor uitstootreductie.

Hoe omschrijf je de impact die deze innovate kan maken?

Doordat de investering benodigd voor het NU schoon maken van de lucht zich in 2-6 jaar terugverdient (net als op het moment bij zonnepanelen), denken wij een goede bijdrage te kunnen leveren aan binnenvaart, zeevaart (op diesel) en transport over spoor en weg.

Waarom vind je dat deze innovatie The Green Quest Award verdient?

Omdat wij in plaats van met toekomstmuziek (zoals elektrisch varen en H2) NU de klanten in staat stellen om de uitstoot met payback naar beneden te krijgen.