#32 ViaTim

De Green Gallery-aanmelding van deze week, ViaTim, zorgt ervoor dat consumenten hun pakketjes ontvangen zonder dat de bezorger de hele buurt door moet. En juist in die laatste meters zit een enorme CO2 besparing. Michiel Nieuwenhuis is te gast. In deel 1 hoort u Nico Anten van Connekt over de ambitie om mobiliteit in steden in 2030 emissievrij te maken.

Welke innovatie leg je voor aan de jury?

ViaTim komt voort uit mijn frustratie dat wanneer ik iets op het internet bestelde het pakket bezorgd werd op moment dat ik niet thuis was. Met ViaTim wil ik de wijk verbinden om zo gemak en efficiency te creëren en daarmee het dagelijks leven leuker te maken. Dit doet ViaTim door het opzetten van een netwerk van ViaTim Punten. Een ViaTim Punt is een buurtgenoot, iemand die overdag thuis is en klaar wil staan voor zijn / haar wijk. De eerste dienst die wij aanbieden is het ontvangen, bezorgen en verzenden van jouw pakket op jouw moment. ViaTim doet dit nu met 300 ViaTim Punten in Nederland met als klanten: DHL, DPD en Red je Pakketje.

Op welke manier breng je reductie van CO2-emissies teweeg?

Door het bezorgen van alle pakketten op 1 adres in de wijk hoeft de pakketbezorger 74% minder kilometers in de woonwijk te rijden en staat hierbij dus 74% minder CO2 uit in de woonwijk. (onderzocht door de Erasmus Universiteit 2017)

Welke meetmethode is toegepast?

Met een ‘Vehicle Routing Problem’ calculatie is berekend ‘at random’ hoeveel kilometers minder gereden zou moeten worden bij ‘random’ plaatsen van ViaTim Punten in Nederland vergeleken verschillende optimale bezorg routes zoals nu standaard practice. Het resultaat is 62-74% minder CO2 in de woonwijk.

Hoe is deze innovatie tot stand gekomen?

ViaTim is begonnen als innovatieve startup in 2016. Vandaar hebben wij door middel van LEAN Startup eerste 2 jaar onderzoek gedaan naar een potentieel business model om ons probleem op te lossen. Sinds november 2017 is DHL klant geworden en hebben wij het model kunnen verfijnen. Sinds september 2018 heeft ViaTim de eerste investeringsronde van ongeveer 780.000 ontvangen vanwaar ViaTim binnen 6 maanden is gegroeid van 50 naar 300 ViaTim Punten en van 1.000 naar inmiddels 36.000 pakketten per maand. ViaTim wil opschalen naar 6.000 ViaTim Punten in heel Nederland en heeft daarvoor een geslaagde investeringsronde gehad.

Welke impact kun je maken?

Met de ViaTim Punten willen wij de wijk verbinden. De mens achter het ViaTim Punt willen wij in contact brengen met hun buurtgenoten. Vanuit daar willen wij warme relaties creëren, micro-ondernemerschap, het klaar staan voor elkaar. Daarnaast draagt het model enorm bij aan de veiligheid in de woonwijk door minder vervoersbewegingen van vaak ook snel rijdende pakket auto’s.

Wat is het verdienmodel?

ViaTim heeft een positieve bruto-marge. Wij ontvangen onze vergoeding vanuit de vervoerder en betalen het ViaTim Punt een lagere vergoeding.

Waarom moet ViaTim The Green Quest Award winnen?

ViaTim gebeurd op dit moment echt. Het groeit hard, draagt bij aan milieu en samenleving. Het lost een steeds groter groeiend probleem van pakketbussen in de wijk op. Het is haalbaar, schaalbaar en hoe meer Nederlanders ViaTim kennen en gebruiken hoe groter de impact op milieu.