#3 Closing the Loop

Green Quest deelnemer nummer drie is Closing the Loop. Al jaren halen zij afgedankte telefoons op uit Afrika om te voorkomen dat ze op de afvalberg belanden. Ze hebben daar een slim verdienmodel bij bedacht dat dit mogelijk maakt: one for one.

Te gast in de uitzending:

Babette Porcelijn, ontwerper en schrijver van De Verborgen Impact

Joost de Kluijver – directeur Closing the Loop

Marleen Prins – Chief HR Officer Engie

 

Wat is je innovatie?

De producten die we dagelijks gebruiken of verbruiken, bevatten grondstoffen. De plannen en visies om de komende decennia onze consumptie circulair te maken, zijn er volop. Maar hoe gaan we zorgen dat onze aankopen niet bijdragen aan grondstofschaarste en de afvalproblematiek? Dat kan door onze compensatie-dienst. We noemen het One for One: een nieuw product dat onze klant aanschaft, wordt gecompenseerd door een afvalproduct in te zamelen in een land waar dit anders niet zou gebeuren. We doen dit als eerste voor mobiele telefoons.

Op welke manier draagt deze innovatie bij aan CO2-reductie of vermindering van grondstoffengebruik?

Door de recycling van een afvaltelefoon wordt minstens eenzelfde hoeveelheid grondstoffen teruggebracht in de keten, als dat er aan wordt onttrokken door de productie van een toestel.

Welke meetmethode heb je gehanteerd en wat waren de resultaten?

1. We verkopen onze compensatie-dienst. Dit leidt tot:
– 40+ klanten (zoals Rabobank, Accenture, de NL centrale overheid en vele anderen) die hun telecomaankoop op die manier ‘circulair’ maken
– Ontwikkeling van onze aanpak als nieuwe norm in de sector (o.a. ondersteund door ITU en GSMA)
– Betrokkenheid van de telecomsector (o.a. Samsung en T-Mobile), waardoor circulair steviger op de agenda is gekomen bij deze marktleiders.

2. We tellen – en registreren – de afvaltelefoons die we inzamelen. Nu al meer dan 2,3 miljoen. Dit leidt tot:
– Minder afval, specifiek ‘e-waste’ – de snelst groeiende afvalstroom ter wereld: doordat wordt voorkomen dat afvaltelefoons in landfills en verbrandingslocaties terechtkomen;
– Inkomsten in ontwikkelende landen: informele netwerken worden ingezet en betaald voor het afval waar men ter plekke in het verleden juist last (in de vorm van milieu-vervuiling en gezondheidsschade) van hadden;
– Terug gewonnen grondstoffen: uit elektronisch afval kan o.a. goud, zilver, koper en palladium onttrokken worden;
– CO2 besparing (dit blijkt uit onderzoek): grondstoffen uit afval halen kan tot 95% CO2 besparen t.o.v. ‘virgin mining’

Wat was de totstandkoming van deze innovatie?

2011: First research on the topic of e-waste collection, also on the ground (Tanzania)
2012: Set up Closing the Loop as NGO
2012: first collection pilots in four countries (Ghana, Uganda, Nigeria & Kenya)
2013: first nation wide project in Ghana, first commercial partner on board: Fairphone
2014: setting up Closing the Loop as a commercial entity (BV),
2014: first full container of waste phones from Africa are recycled
2015: scaling to 10+ countries
2016: Created the ‘One for One offsetting proposition’
2017: first African operator on board for collection: Tigo in Rwanda. Collected 1 million phones in one year. Start of formalizing local collection approaches, together with local recyclers and international potential funders.
2018: First European operator on board for offsetting: T-Mobile in Holland. Winner of the Dutch Circular Award
2019: First OEM on board for offsetting: Samsung in Holland. CTL wins the Dutch Circular Award. Dutch government starts offsetting all their new phones.

Hoe kun je hiermee een grotere impact bereiken?

Deze aanpak zal de telecom sector afval-vrij maken. En daarmee een blue print bieden voor andere (elektronische) consumptiegoederen om ook aan de slag te kunnen met het sluiten van de keten.
Daarnaast zorgen we dat ‘urban mining’ tastbaar wordt (o.a. door de lancering van een circulair sieraad, waarbij de metalen vanuit ons afval kwamen).

Wat zijn de financiële perspectieven?

CTL is dit jaar gefund en dat gebeurde hoofdzakelijk met ‘normale’ investeerders (geen impact investeerders). De reden daarvoor is omdat model financieel zeer sterk is.  Onze propositie levert een mooie marge op: wij zamelen namens/voor een klant een afvaltelefoon in, bijvoorbeeld in Zambia. Daar rekenen we de klant meer voor dan het ons kost om dat te doen.

Waarom moet ITB2 The Green Quest Award winnen?

Wij maken van een technologisch icoon, de mobiele telefoon, een icoon van een afval-vrije wereld.
Onze aanpak is innovatief maar eenvoudig,  mondiaal inclusief maar persoonlijk (“jouw telefoon wordt grondstof-neutraal”), gericht op de westerse én de zuidelijke wereld, impact en economics first (geen trade off tussen de twee).
Ofwel: de beste EERSTE stap naar een circulaire wereld.