#28 Ekomenu

Ekomenu heeft als missie ‘changing food behaviour’. Ekomenu ziet voedsel, juist samengesteld en geproduceerd, als dé oplossing voor veel maatschappelijke problemen. Zo vertelt oprichter Jack Stroeken dat maaltijdpakketten leiden tot 30% minder CO2, positief bijdragen aan de gezondheid, en op maandbasis goedkoper zijn dan reguliere boodschappen. EkoMenu past de maaltijdboxen aan aan persoonlijke eetwensen en specifieke diëten, zoals voor bijvoorbeeld diabetespatiënten.

Welke innovatie draag je voor?

Eten is routine-gedrag; personalisering van menu’s, maatwerk, internetbestellen, het membershipmodel, direct bij de boer bestellen en thuisbezorging dragen bij aan een verantwoorde leefstijl die goed volgehouden kan worden. Ekomenu stelt gepersonaliseerde weekmenu’s samen gebaseerd op 13 leefstijlen. De consument ontdekt zelf bij welk leefstijl en menu hij zich het lekkerst voelt, en wat hij het lekkerst vindt. Onze diëtistes en chefs hebben de volgende leefstijlen ontwikkeld: variatie, familie, vegetarisch, veganistisch, glutenvrij, lactosevrij, koolhydraatarm, 9 maanden, diabetes, ketogeen, eiwitrijk, afvallen, slim en simpel, seizoen. Dus voor iedereen wat wils. Je kan per dag je hoeveelheid instellen, je kunt op allergenen sturen, je kunt thuisbezorgen of afhalen kiezen. Alles om het helemaal op maat te maken voor jou en je gezin. Behalve richting de consument richten we ons met de onze food for health strategie ook op partners, bijvoorbeeld de gezondheidszorg. Organisaties, bedrijven of diëtistes verwijzen mensen door naar een van de leefstijlen van Ekomenu. Bijvoorbeeld Ketogeen bij Diabetici of Eiwitrijk bij senioren of mensen die moeten herstellen van een ziekenhuis opname.

Welke reductie van grondsoffen of CO2 bereik je hiermee?

Ekomenu heeft het reduceren van verspilling als speerpunt in haar beleid. Doordat consumenten maaltijdpakketten kopen in plaats van boodschappen doen in de supermarkt worden de benodigde ingrediënten veel meer op maat ingekocht. Ekomenu heeft een eigen assortiment kleinverpakte pasta’s, rijst, noten, kruiden en specerijen waarmee veel verspilling bij de consument wordt voorkomen. Het effect van extra verpakkingsmateriaal (grotendeels papier of composteerbaar plastic bij Ekomenu) wordt ruimschoots gecompenseerd door de besparing op product zo bevestigt recent wetenschappelijk onderzoek in de VS. Door ruim op tijd te bestellen bij leveranciers kan zonder voorraden gewerkt worden waardoor waste tijdens de handelsfase geminimaliseerd wordt, want 30% van de voedselproductie wereldwijd is uiteindelijk waste. Onze boeren en andere producenten krijgen productieplanningen ruime van te voren waardoor ook daar de waste beperkt wordt. Toch kan waste niet 100% voorkomen worden. Wekelijks berekent Ekomenu daarom de hoeveelheid product (halve bloemkool, half ei ed.) door dat wél moet worden geleverd, maar niet nodig is voor het recept. Er geldt wekelijks een maximum voor de uitkomst van deze berekening. Zo sturen we maximaal op waste en besparen we nog kosten ook.

Alle gerechten worden individueel verpakt in milieuvriendelijke maaltijdzakken waardoor veel waste (kartonnen dozen) wordt bespaard. We werken steeds meer met composteerbaar plastic. Met bureau Eaternity uit Zwitserland zijn alle ingrediënten en recepten volledig doorgerekend op CO2, watergebruik en vitaliteit-score (winst in gezonde levensjaren). Nieuw per 1 maart: om papier te sparen en on line bekijken van de recepten te bevorderen gaan we alle klanten de keuze laten: mét of zonder receptenkaart. Ook is nieuw ons Voel je lekker contentplatform waarbinnen we mensen tips geven op gebied van gezondheid en duurzaamheid.

Welke groei heeft Ekomenu doorgemaakt?

Ekomenu is een zelfstandige organisatie met kantoor in Amsterdam. Sinds 25 februari zijn de communities van Ekomenu en Willem en Drees samen. één merk, één website, één community. 100% van de producten van Ekomenu zijn biologisch want gezonder en duurzamer. Ekomenu heeft een eigen assortiment met maatwerk-artikelen en -verpakkingen ten einde de klant maximaal gemak en service te bieden: groenten, vlees, vleesvervangers, vis, pasta’s, rijst, noten, specerijen en verse kruiden in kleinverpakkingen. Ekomenu BV heeft op het gebied van inkoop en logistiek een samenwerking Ekoplaza. Ekomenu laat, daar waar nodig om binnen de 30 minuten bereiding te blijven, haar groenten snijden en verpakken op maat. Je krijgt precies wat je nodig hebt.

Welke bredere impact is er mogelijk?

Onze chefs zijn Marjolein de Vlaam (co-founder), Frank Fol. Ekomenu heeft een team van diëtistes die de recepten samenstellen, doorrekenen en de weekmenu’s samenstellen. Van alle maaltijdboxen maakt Ekomenu het grootste aantal recepten per week: 25. Ekomenu heeft tevens de grootste variatie aan boxen (leefstijlen). Het doel is mensen zelf te laten ontdekken wat voeding voor je doet en kan betekenen. Ekomenu baseert zich op de nationale voedingsrichtlijnen. We willen impact realiseren op gebied van health: een sprong vooruit in termen van groenten, volkoren, minder vlees, minder zout, koken zonder suiker. Alle gerechten bevatten 200-400 gram groenten per persoon. En natuurlijk betekent 100% biologisch ook meer biodiversiteit, alleen natuurlijke toevoegingen, geen E-nummers of bestrijdingsmiddelen. Dit legt een supergezonde bodem onze onze menu’s.

De fulfillment (inpak) vindt plaats in de Meern, onder eigen regie. Ekomenu gelooft in operationeel excellence, alleen zo kan een rendabel en schaalbaar business model worden gerealiseerd, en alleen zo kan er gezonde impact worden gerealiseerd.

Ekomenu werkt volgens een partnership model waarbij samengewerkt wordt met andere organisaties ten einde gezonde impact te realiseren op het voedselpatroon. Partners op dit moment zijn onder andere: Menzis Samen Gezond, Rabobank, De Vegetariërsbond, platform 9 maanden menu, Diabetes Vereniging Nederland, Diabetes Fonds, Vital 10, Stichting Leefstijl als Medicijn, Diabetes Liga (België), Were Smart (België), Cera (België). Op gebied van food for health onderzoek is er samenwerking met Wageningen Universiteit en met TNO.