#27 Schijvens bedrijfskleding

De kledingindustrie is milieuvervuilend en oneerlijk. Schijvens produceert circulaire bedrijfskleding voor grote merken als Hema, Kruidvat en Albert Heijn. In deel 1 van de uitzending hoort u Alexander Kohnstamm, directeur van de Fair Wear Foundation. Daar zetten ze zich in voor goede arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. Want de kleding in onze winkelstraten en webshops worden vaak ver weg en onder erbarmelijke omstandigheden in elkaar gezet. In het tweede deel hoort u de nieuwkomer in The Green Gallery Jaap Rijnsdorp, CEO van Schijvens. Jaap zal jurylid en duurzaam zakenvrouw Anne-Marie Rakhorst proberen te overtuigen van hun duurzame innovatie.

Welke innovatie draag je voor?

Circulaire bedrijfskleding. Veelal wordt er gesproken over recyclede bedrijfskleding of recyclebare bedrijfskleding. Dit klinkt duurzaam maar is lang niet zo duurzaam als circulaire bedrijfskleding. Wij houden alle bedrijfskleding binnen onze keten. Niets beland op de afvalberg. Wij halen het op en maken hier nieuwe garen van. PET-afval wordt ook ingezameld. Dit samen met oude bedrijfskleding dient als grondstof voor nieuwe bedrijfskleding. Is deze kleding weer afgedragen kunnen wij dit weer opnieuw doen. Hierdoor worden meerdere afvalstromen verminderd en hoeven er minder grondstoffen uitgeput te worden. Daarbij wordt er door dit proces 99% op water bespaard, 40% op energie verbruik en 40% op CO2-uitstoot.

Welke reductie in CO2-emissies of grondstoffen breng je teweeg?

Door oude textiel terug te nemen i.p.v. op de afvalberg te gooien en door PET-afval om te zetten tot nieuwe garen wordt er ontzettend veel afval bespaard. Daarbij wordt er ook nog eens 99% op water bespaard, 40% op energie verbruik en 40% op CO2-uitstoot. Hoe meer klanten wij kunnen voorzien van deze kleding, en de wereld kunnen ontzien van de negatieve milieu impact hoe meer positieve impact dit op het klimaat zal hebben.

Wat zijn de resultaten en hoe heb je die gemeten?

Verbruik bij normale productie:

  • Water 3485 liter per kg
  • CO2 3,37 kg per kg
  • Energie 19,6 kWh per kg

Verbruik bij gerecycled

  • Water 0 liter per kg
  • CO2 1,48 kg per kg
  • Energie 1,7 kWh per kg

De milieugegevens zijn verzameld uit openbare bronnen zoals bestaande LCAs en de Ecoinventdatabase. De milieuresultaten zijn berekend met de klimaatimpact en de ReCiPe 2016-methode. Ook is extra aandacht geschonken aan de bijdrage van waterschaarste van vezelteelt en textielproductie. Gerecyclede vezels hebben een duidelijk milieuvoordeel boven primaire vezels. (CE Delft, 2018)

De techniek bevindt zich nu in een stadium waarin Schijvens capabel is om 100% gerecyclede kleding te produceren met gebruikt katoen en gebruikte polyester als grondstoffen. Door het toevoegen van polyester behoudt de kleding een sterke kwaliteit. Schijvens is nog niet in staat om met alleen katoen gerecyclede kleding te maken die voldoet aan de kwaliteitseisen. Ook met andere grondstoffen is nog niet gewerkt.

Huidige resultaten van Schijvens zelf:

  • Ingezamelde gebruikte kledingstukken: 182.100 (48.164 kg)
  • Potentiële circulaire productie met ingezamelde kledingstukken: 606.999 stuks (160.547 kg)
  • Huidige circulaire productie: 353.941 stuks (93.615 kg)

Besparingen Schijvens:

  • 326.247.175 liter water = 6.524.943 douchebeurten
  • 176.932 kg CO2-uitstoot = 1.512.237 km’s autorijden
  • 870.617 kWh energie = 5.690 jaren tv-kijken
  • Hoe is deze innovatie tot stand gekomen?

Het begon allemaal nadat Schijvens zichzelf heeft aangesloten bij Fair Wear Foundation. Tijdens deze periode is er veel tijd en energie gestoken in het verbeteren van werkomstandigheden van de werkers in de fabrieken. Daarna kwam de klap van hoeveel negatieve impact de textielindustrie op het klimaat heeft. Het is de 2e meest vervuilende industrie ter wereld. Dit was bij Schijvens nog niet doorgedrongen. Daarom is er actie ondernomen naar hoe wij kunnen bijdragen aan een beter milieu. In de keten zagen we dat er in het begin proces veel grondstoffen uitputting bij kwam kijken. Grondstof uitgeput > plastic uit olie > naaien etc ok. Afval vervuilend verbrand of verwaarloosd.

Schijvens heeft enkele jaren geleden een buitenlandse partner gevonden die in staat is om textiel en plastic te recyclen. Samen met de partner hebben ze testen gedaan waaruit bleek dat de combinatie van oud textiel, snij-afval en PET-polyester gangbaar is en voldoet aan de kwaliteitseisen van een kledingstuk.

De techniek bevindt zich nu in een stadium waarin Schijvens capabel is om 100% gerecyclede kleding te produceren met gebruikt katoen en gebruikte polyester als grondstoffen. Door het toevoegen van polyester behoudt de kleding een sterke kwaliteit. Schijvens is nog niet in staat om met alleen katoen gerecyclede kleding te maken die voldoet aan de kwaliteitseisen. Ook met andere grondstoffen is nog niet gewerkt.

Welke bredere impact kun je bereiken?

Schijvens is een voorbeeld en iedereen zou hierin mee moeten gaan. Dit heeft ontzettend veel impact op het milieu. We zouden met z’n allen moeten gaan kijken naar alternatieven voor virgin textiel.

Hoe ziet het financiële plaatje eruit?

Om een goede flow te creëren voor het circulaire proces is vooral de retourlogistiek van belang. Het ophalen van de kleding bij de klanten, het sorteren en tellen, verbalen en versturen naar de recyclefabriek brengt natuurlijk kosten met zich mee. Deze kosten moeten passen binnen de marge in de kostprijs van Schijvens. Omdat Schijvens de prijs van circulair zo laag mogelijk probeert te houden, is het van belang dat de kosten voor de retourlogistiek laag blijven.

De kosten voor de retourlogistiek zijn gemiddeld 0,33 per kledingstuk. Dit begon met 0,49 in 2017 en eind 2018 was dit ongeveer 0,19 per stuk. Totaal is er 60.000 aan kosten gemaakt voor het inzamelen van bijna 200.000 kledingstukken. De grootste baat voor Schijvens is het aantal klanten dat Schijvens aantrekt met dit innovatieve proces. Ook voor de marketing is dit een groot voordeel.

De verwachtingen zijn dat de logistieke kosten lager worden. Om dit te realiseren zal logistiek Nederland mee gaan in de ontwikkelingen van de retourlogistiek. Zo kan het voor meer bedrijven toegankelijk worden om duurzame kleding te dragen. De logistieke kosten kunnen nu nog een drempel zijn om het niet te doen.

Waarom moet Schijvens The green Quest Award winnen?

Wij zijn veel bezig met het bewustmaken van onze klanten van de impact van de textielindustrie. Wij bereiken en creëren bewustwording van veel inkopers en die vertellen het verhaal weer binnen hun eigen bedrijf. Wij willen hier dieper op in gaan en de consument bereiken. Als bij hen doordringt wat voor een impact het heeft om zoveel kleding in je kast te hebben hangen kunnen ook zij bewustere keuzes gaan maken. Hierdoor worden grotere ketens gedwongen mee te gaan in een veel duurzamer proces van kleding produceren. Het moet gewoonte worden en geen unicum blijven. Alleen dan kunnen de klimaatdoelstellingen behaald worden. er moet in het milieu geïnvesteerd worden en dat kan op deze manier.