#25 Cartoni

Marijn Muller van Cartoni is te gast bij Harm Edens in The Green Quest om over zijn modulaire, circulaire meubels te vertellen. De omloop van meubels in het kantoorwezen is enorm. Cartoni heeft een systeem om de meubels terug te krijgen en aan nieuwe behoeftes aan te passen, zodat ze niet bij het grofvuil belanden.

In deel 1 van de radio-uitzending horen we interieur architect Odette Ex van Ex-Interiors. Zij heeft als circulair pionier een groot aantal spraakmakende projecten op haar naam staan. Zo werkte ze bijvoorbeeld samen met architect Thomas Rau aan het nieuwe kantoor van Triodos.

Welke innovatie leg je voor?

Cartoni Design ontwerpt meubels en interieurs met een minimaal gebruik van nieuwe grondstoffen, in het andere geval zal het afkomstig zijn uit een hernieuwbare bron. Bij het ontwerp is rekening gehouden met het demonteren van de meubels zonder dat daarbij waarde verloren gaat. Dit stelt ons in staat de materialen van de meubels veel al 1 op 1 her te kunnen gebruiken.

Eén van de innovaties is dat we in samenwerking met DSM-Niaga en ECOR een meubel hebben ontworpen dat, ondanks het gebruik van lijm, het kern materiaal volledig recyclebaar blijft zonder afname van kwaliteit. Helaas zijn we al innovatief door bij het ontwerp van de meubels rekening te houden met het feit dat de meubels ook ooit niet meer wenselijk zijn. ipv het weg te gooien of te “recyclen”

Welke winst bereik je hiermee op het gebied van grondstoffengebruik of CO2-uitstoot ?

We produceren onze meubels uit rest stromen waardoor we geen nieuwe grondstoffen gebruiken. We lossen afvalproblemen op door het in te zetten in hoogwaardige design producten. We ontwerpen zo dat ook na het gebruik van onze meubels de gebruikte materialen weer te gebruiken zijn. De meubels zijn volgens een systeem ontworpen waardoor we lokaal kunnen produceren. Momenteel hebben we een verkoop partner in Amerika zitten die volgens ons systeem met lokaal afval dezelfde meubels maakt.

Hoe heb je de resultaten gemeten?

Dit is helaas nog niet van toepassing, momenteel zijn er weinig instanties die interieur producten op de juiste waarde certificeren. twee voorbeelden zijn dat een recyled PET bekleding voor een positieve normering zorgt terwijl dit in de meeste gevallen uit China komt. maar wel afkomstig is van recycling. Een tweede voorbeeld is dat we vaak hout gebruiken van stadszagerijen deze verwerken bomen die omgezaagd zijn door ziektes, bouwprojecten of storm schade. Dit hout heeft geen FSC keurmerk en komt zodoende slecht uit de test, terwijl het logisch is dat dit beter is dan FSC gekeurd hout uit Canada.

Hoe is deze innovatie tot stand gekomen?

Cartoni Design is 4 jaar geleden gelanceerd op de Salone del Mobile in Milaan, dé design beurs. Van hieruit is het bedrijf gestart. Doordat ik gevestigd ben in Circl aan de zuidas ben ik dagelijks in contact met experts uit heel Nederland. Deze ontmoetingen hebben er voor gezorgd dat de ontwikkelingen en innovaties in een stroomversnelling zijn gekomen. Het mooie aan de nieuwe Circulaire economie is dat niemand eenduidig de beste oplossing heeft waardoor samenwerken essentieel is om te groeien en te ontwikkelen. iets waar wij dagelijks mee te maken hebben.

Welke impact denkt Cartoni hiermee te kunnen maken?

Cartoni is continu op zoek naar grote reststromen om deze weer als grondstof in te zetten, hierbij wijzen we bedrijven op de omvang van hun afval en dat het bij de juiste inzet een waarde kan vertegenwoordigen als grondstof voor onze ontwerpen. Uitgangspunt moet altijd zijn dat wij betalen voor de reststroom, zodat het altijd een verdienmodel kan zijn. Doordat we waarde toevoegen bij bedrijven merk je dat er een gedragsverandering ontstaat binnen die organisaties, je hebt ze namelijk gewezen op een verdienmodel waar ze eerder nog niet mee bezig waren, dat ook nog eens een positieve impact heeft op het milieu.

Hoe ziet het financiële plaatje eruit?

Cartoni Design heeft vorig jaar een omzet van ruim 250k gegenereerd en sluit het jaar af met zwarte cijfers. Doordat onze materialen in een tweede leven wederom een waarde vertegenwoordigen zal in de toekomst onze inkoopprijs dalen waardoor de winstmarge zal toenemen.

Waarom moet Cartoni The Green Quest Award winnen?

Het wordt tijd dat de gevestigde orde eens wat tegenwerking krijgt. Grote meubelfabrikanten hebben soms een een eigen kijk op de waarheid als het over circulariteit gaat. Door de positie van deze bedrijven wordt wat ze verkondigen direct voor waar aangenomen, grote opdrachtgevers trekken hun duurzame principes niet in kwestie. Een onderscheiding vanuit The Green Quest zou enorm bijdrage aan de bekendheid en de betrouwbaarheid van een kleine organisatie bij het grote publiek.