#24 ZES

Zero Emission Services lanceert emissieloos varen, met een technologie die is gebaseerd op verwisselbare batterijcontainers met groene stroom.

Binnenkort gaat het eerste volledig elektrisch gedreven schip varen. Heineken wil op deze manier bier van Alphen aan den Rijn naar Moerdijk transporteren. Volgend jaar moeten daar nog eens vijf schepen bij komen, is de planning. De ambitie is om uiteindelijk een landelijk dekkend netwerk van ongeveer twintig openbare laadstations te bouwen.
Hoe werkt het?
Deze containers – de zogeheten ZESPacks – worden geladen met groene stroom. Eenmaal leeg, kunnen schippers de containers snel voor een volle inwisselen bij één van de wissel- en laadstations. Deze stations zijn voorzien van een ‘open access’ netwerk, ze kunnen zo ook worden ingezet om het elektriciteitsnet te stabiliseren of om te voorzien in een lokale en tijdelijke vraag naar elektriciteit. ZES biedt gebruikers daarmee een toekomstbestendige oplossing. De ZESPacks kunnen in de toekomst bijvoorbeeld ook met waterstof gaan werken.
Flinke besparingen
Een containerschip dat vaart met batterijcontainers bespaart zo’n 1.000 ton CO2 en 7 ton NOx per jaar. Daarbij produceert het schip geen fijnstof of decibellen. “Een ZES-schip is dus volledig schoon en stil. De binnenvaart neemt momenteel 1% van de totale CO2 uitstoot van Nederland voor zijn rekening. In 2019 was dat 1,8 miljoen ton CO2. Met onze ambitie van 400 schepen in 2050, kunnen we de uitstoot van de binnenvaart aanzienlijk reduceren: met ruim 20%”, vertelt Willem Deddens.