#23 Eco Cleaning Concepts

Peter Kwestro van Eco Cleaning Concepts heeft een oplossing om het gebruik van plastic flessen in de schoonmaakindustrie drastisch te verminderen én het vervoer van water te beperken. Zijn schoonmaakmiddelen zijn namelijk sterk geconcentreerd en verpakt in oplosbare ‘caps’ . Je lost ze op in een eigen, herbruikbare spuitbus met water. Een bijkomend voordeel is dat de dosering precies goed is en je dus niet onnodige hoeveelheden chemicaliën gebruikt.

Wat is jouw innovatie?

Na jarenlang testen is het gelukt een zeer effectieve en unieke range 100% afbreekbare water oplosbare capsule te ontwikkelen met super concentraten voor de vijf meest gebruikte (professionele) schoonmaakmiddelen. In een composteerbare en recyclebare verpakking, dus geheel plastic en afval-loos! Geen onnodige wegwerpsproeiflacons meer maar eindeloos hergebruik met enorme voordelen.

Welke reductie bereik je hiermee?

Volgens het NVZ NIVIM en AISE (Nederlandse en Europese vereniging van zeepfabrikanten) gaat er ongeveer 6,7 miljard om in professionele schoonmaakmiddelen.(Ziekenhuizen, Schoonmaakbedrijven, Industrie, Gastronomie etc.) De bulk niet meegerekend, betekend dit nog steeds miljoenen wegwerpflessen met schoonmaakmiddelen naast de miljoenen eenmalige schoonmaakflessen in de consumenten markt. 90% van die wegwerpflessen worden dan overbodig, hetgeen ook 90% minder fossiele grondstoffen verbruik en een lagere Co2 uitstoot betekend.

Wat zijn de meetresultaten en hoe heb je de berekening aangepakt?

Een ieder kan uitrekenen dat dit 90% minder transport en opslag capaciteit vergt, omdat de superconcentraten slechts 9 ml bevatten in plaats van 750 ml plus een wegwerpfles en er geen water meer wordt ge- herdistribueerd, geen water meer wordt gekocht maar alleen de echte werkzame stof waar het om gaat en daarmee wederom 90% minder Co2 uitstoot voor het transport.

Hoe is deze innovatie tot stand gekomen?

Jarenlange laboratorium, praktijktesten en het samenbrengen van kennis van verschillende Europese producenten op hun eigen gebied. Zo werd het super concentraat ontwikkeld dat na verdunning net zo sterk is als een kant en klaar A-merk en een wateroplosbare veilige capsule die tegen zuur bestand zijn! (o.a. een ontkalker, een glasreiniger en extra sterke ontvetter.(geheel andere techniek dan zogenaamde was/vaatwas pods). De eerste introductie was op 31 augustus (visserijdag in Harlingen) nabij de zeehaven en vervolgens trachten we dit uit te breiden naar vele andere landen.

Welke bredere impact kun je hiermee bereiken?

De impact is enorm: Plastic vrije reiniging, geen wegwerpflessen meer die in de zee belanden en de micro deeltjes in magen van vissen en zeevogels om tenslotte ook niet meer in onze voedselketen terecht te komen. Nooit meer onder- of overdosering! Zeer eenvoudig in gebruik en zo compact dat het 90% minder transport en opslag capaciteit nodig heeft en plus de al genoemde Co2 reductie. Voor professionele gebruikers en later dit jaar ook voor consumenten waarvoor een afzonderlijke lijn wordt ontwikkeld. Een (inter)nationale impact en een bijdrage om de groei van de plastic soep te doen verminderen! Natuurlijk zijn de producten 100% biologisch afbreekbaar en voldoen aan alle eisen.

Hoe zien de financiën eruit?

Daar er geen water meer wordt getransporteerd en niet telkens nieuwe wegwerpflessen met triggers dienen te worden gekocht en weggegooid, kost het super-concentraat ca de helft van een gemiddelde vergelijkbaar A merk product en ca 1/3 minder dan een goedkope huismerk producten. De inhoud is echter van topkwaliteit en gaat zelfs verdund in een sproeiflacon 2 jaar mee. Het is een cliché, maar dit concept heeft alleen maar voordelen en daar is erg hard aan gewerkt. Geen greenwashing maar keihard aantoonbare vermindering van wegwerpplastics.

Waarom verdien je The Green Quest Award?

Door alle bovengenoemde voordelen en de enorme positieve milieu impact, de acute behoefte en noodzaak om dit concept bekend te maken in de professionele markt -door de publiciteit die de award met zich meebrengt-, zodat we spoedig voldoende bekendheid en middelen hebben om ook de consumenten markt te kunnen gaan bedienen en meerdere producten voor dit zelfde concept te kunnen ontwikkelen in andere branches, om nogmaals miljoenen wegwerpflessen te kunnen besparen en wederom 90% minder verbruik van fossiele grondstoffen versus de huidige methode mogelijk te maken. En om het feit dat dit een intrinsiek gemotiveerde persoonlijke idealistische missie is welke ik met een zeer bescheiden commerciële marge in de markt wil zetten. Minder micro plastics betekend minder kans op dierenleed en minder nadelige gevolgen voor onze voedselketen.