#19 SolarOnTop

Zonnepanelen op het dak van vrachtauto’s. Met dat concept zegt het bedrijf IM Efficiency per truck tot 2.000 liter diesel te kunnen besparen, gelijk aan 5 ton CO2.

SolarOnTop heet het zonne-energiesysteem en een aantal transportbedrijven experimenteert er inmiddels al mee. Zij gebruiken de daken van hun vrachtwagens en opleggers om groene energie te produceren. De zonnepanelen die SolarOnTop gebruikt zijn flinterdun. De energie die daarmee wordt opgewekt gaat naar een accu die in de vrachtwagen wordt geplaatst. IM Efficiency heeft een systeem ontwikkeld dat vraag en aanbod vervolgens automatisch met elkaar afstemt.

Zo werkt het

De SolarOnTop levert op drie mogelijke manieren groene elektriciteit aan het voertuig. Tijdens het rijden draait het motormanagement en andere elektrische verbruikers op de zonnestroom, waardoor de dynamo niet meer hoeft te werken. Dat leidt tot minder brandstofgebruik en dus ook minder CO2-uitstoot. Tijdens de rusttijden van de chauffeur levert SolarOnTop stroom aan het voertuig, waardoor de verbrandingsmotor niet meer stationair hoeft te draaien. Ook dat scheelt uitstoot en geluidsoverlast. Verder laadt SolarOnTop laadt elektrische apparatuur in de trailer op, zoals laadkleppen en palletwagens.

Marktlancering is aanstaande

Het bedrijf voert momenteel een pilotstudie uit met een aantal partners, waaronder Vos Logistics, Emons Group, Essers (België), Verhoek Europe en Gehlen-Schols Logistics. Volgens IM Efficiency wordt gemiddeld genomen zo’n 2.000 liter diesel per jaar bespaard, gelijk aan 5 ton CO2. Op deze manier kan het product zich binnen drie jaar terug hebben terugbetaald. Na jaren van testen en ontwikkelen wordt het product binnenkort gelanceerd.