#14 Pieter Pot

Je boodschappen doen in glazen potten. Dat klinkt hartstikke jaren 50, maar de initiatiefnemers van Pieter Pot zien zo’n supermarkt zonder verpakkingen juist als de toekomst.

Het bedrijf is begin 2019 bedacht door Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt. Een paar maanden later ging Pieter Pot echt van start met het leveren van producten, dat gebeurde met een bakfiets in Rotterdam.Inmiddels bedient Pieter Pot het hele land en komen er elke week een paar duizend klanten bij. Sterker nog, er staan ruim 25.000 mensen op de wachtlijst. Het bedrijf heeft net een investering van 2,7 miljoen euro binnengehaald en met dat geld wil het bedrijf snel opschalen. Zo kan het alle wachtende klanten gaan bedienen.

Zo werkt het

Het concept in een notendop? Klanten bestellen hun boodschappen online en de producten worden bij je thuis gebracht, in glazen potten dus. Het transport is iets dat het bedrijf nu nog uitbesteedt.cDe potten die je nog had staan, nemen ze weer mee terug. Op deze manier heeft het bedrijf naar eigen zeggen al 120.000 verpakkingen bespaard. Naast koffie, pasta, snoep, koek, ontbijtgranen en kruiden zitten er inmiddels ook persoonlijke verzorgingsproducten in het assortiment. Denk aan shampoo, zeep en afwasmiddelen. Uiteraard in glazen pot.

Grote merken sluiten zich aan

Het doel van Pieter Pot is simpel: verpakkingsvrije boodschappen de standaard optie maken voor de gemiddelde consument. Naar eigen zeggen hebben partijen als Unilever, Picnic en Albert Heijn al interesse getoond. Het bedrijf droomt ervan om straks de eigen potten bij bestaande supermarkten  t hebben liggen. De eerste grote merken hebben zich in in ieder geval al aangesloten, dat zijn Haribo, Heinz en Ecover. Daarnaast is Pieter Pot bezig met de ontwikkeling van een nieuwe circulaire pot. Die is gebruiksvriendelijker en lichter van gewicht, waardoor de CO2-footprint nog lager uitvalt.