De groene ambities van Lidl en Makro

De groene ambities van Lidl en Makro

Grote bedrijven met concrete ambities om hun bedrijfsprocessen te vergroenen. Daarover gaat het in The Green Challenge, een regelmatig terugkerend onderdeel van dit programma. Met deze keer: Lidl en Makro.

Het terugdringen van voedselverspilling, meer aanbod van organische producten en het verminderen van plastic verpakkingen. Dat zijn drie belangrijke duurzame pijlers van Makro in Nederland. Het bedrijf heeft als doel om in 2030 de eigen CO2-uitstoot met 50% te reduceren ten opzichte van 2011. De eerste 30% is al gerealiseerd, vertelt operationeel directeur Erik Heens. Hij ziet dat klanten steeds vaker bewust kiezen voor duurzame producten. Bestek van bamboe bijvoorbeeld in plaats van plastic mesjes en vorkjes. En op de daken van de 17 Makro-vestigingen in ons land moeten de komende jaren zonnepanelen komen.

Verspil mij niet

Ook bij Lidl timmeren ze hard aan de weg. Het bedrijf kondigt de bouw van een nieuwe Lidl Zero aan, een CO2-neutraal gebouwde supermarkt in Almere Oosterwold. De nieuwe vestiging voorziet zichzelf van energie. Net als Makro wil de supermarktketen het gebruik van plastic verpakkingen zoveel mogelijk aan banden leggen. In 2025 moet al het gebruikte plastic in ieder geval 100% recyclebaar zijn. Daarnaast mikt het bedrijf op het terugbrengen van voedselverspilling: 50% minder in 2030 is de doelstelling. De ‘verspil mij niet actie’ is een daverend succes. Producten die alleen nog diezelfde dag te nuttigen zijn, liggen sinds kort voor een uiterst lage prijs in de schappen. Lidl verkocht op deze manier al 1 miljoen producten die anders waarschijnlijk in de vuilnisbak zouden zijn beland, aldus Quirine de Weerd, senior manager CSR en Relations.