De groene ambities van KPN en Thales

De groene ambities van KPN en Thales

Grote bedrijven met concrete ambities om hun bedrijfsprocessen te vergroenen. Daarover gaat het in The Green Challenge, een regelmatig terugkerend onderdeel van The Green Quest. KPN en Thales Nederland bijten het spits af.

Beide bedrijven hebben flinke ambities. Zo wil Thales de eigen footprint in 2030 met 50% reduceren en dat is een behoorlijke uitdaging, geeft communicatiedirecteur Job van Harmelen toe. Het bedrijf bouwt onder meer hightech apparatuur voor marineschepen, waarbij veiligheid altijd bovenaan staat. Duurzamer worden lukt alleen door samen te werken met andere partners in de keten, aldus Van Harmelen. Zijn belangrijkste tip aan andere bedrijven? Zoek de CO2-vriendelijk oplossingen vooral in je core-processen, want daar is volgens hem altijd de meeste winst te halen.

KPN wil 100% circulair in 2025

KPN is al klimaatneutraal, al moet het daarvoor nog wel compenseren. Het bedrijf streeft naar 100% circulair ondernemen in 2025. Nog eens vijf jaar later moet het wagenpark fossielvrij zijn. Doel is om in datzelfde jaar het energieverbruik met 44% te hebben teruggebracht ten opzichte van 2010. KPN heeft de afgelopen jaren al veel plastics kunnen vervangen door duurzamere varianten, onder meer bij het gebruik van glasvezelkabels. Senior Manager Energie & Milieu Jeroen Cox wijst eveneens op het belang van ketensamenwerking. Dat is volgens hem nodig om grote stappen te zetten in de weg naar een 100% duurzaam bedrijf.