De groene ambities van IKEA en McDonald’s

De groene ambities van IKEA en McDonald’s

Grote bedrijven met concrete ambities om hun bedrijfsprocessen te vergroenen. Daarover gaat het in The Green Challenge, een regelmatig terugkerend onderdeel van dit programma. Met deze keer: IKEA en McDonald’s.

De grootste CO2 impact van IKEA is het materiaal. Deze maand startte het bedrijf daarom met een Meubel inruilservice. Klanten kunnen hun gebruikte stoelen, eettafels, bureaus en boekenkasten inruilen, waarna de producten in de Koopjeshoek opnieuw worden aangeboden. “Het is één van onze initiatieven om in 2030 circulair en klimaatpositief te zijn”, zegt Hanneke van de Vijfeijke. Ze is de country sustainability manager van IKEA Nederland. Het is niet de enige duurzame doelstelling van ’s werelds bekendste aanbieder van woonartikelen. Zo mikt het bedrijf verder onder meer nog op volledig elektrisch vervoer in 2025. Nog eens 5 jaar later moeten alle materialen in de woonwinkel van hernieuwbare materialen zijn gemaakt.

Geen plastic rietjes meer

McDonald’s deed onlangs de plastic rietjes in de ban. Daarnaast is er een nieuwe beker voor de McFlurry-ijsjes, zonder plastic deksel. En als je zo groot bent als McDonald’s is, dan maakt dat meteen veel impact. Hiermee bespaart de fastfood-formule ruim 70.000 kilo plastic per jaar. “In 2025 moet al onze verpakkingen gemaakt zijn van hernieuwbare materialen”, vertelt Jeroen Dekkers, de hoofd Supply Chain. Hij legt uit dat het bedrijf al 30 jaar aan afvalscheiding doet. Zo wordt gebruikt frituurvet ingezet als brandstof voor vrachtwagens. “Vaak wordt gedacht dat duurzaamheid geld kost, maar dat hoeft dus niet zo te zijn. Dit is voor ons ook gewoon een goeie businesscase”, aldus Dekkers.

Eenvoud is belangrijk

Klanten meenemen en de duurzame keuzes zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk voorschotelen. Dat zien beide gasten als één van de grootste uitdagingen voor de komende jaren. “En dat doen we niet door het steeds duurzaam te noemen en te benadrukken dat de wereld vergaat, maar op een leuke manier. De IKEA-manier, zols wij zeggen”, aldus Van de Vijfeijke.