De groene ambities van Arla Foods en FrieslandCampina

De groene ambities van Arla Foods en FrieslandCampina

Grote bedrijven met concrete ambities om hun bedrijfsprocessen te vergroenen. Daarover gaat het in The Green Challenge, een regelmatig terugkerend onderdeel van dit programma. Met deze keer: Arla Foods en FrieslandCampina.

Twee bedrijven die elkaar dagelijks beconcurreren om de gunst van de consument. In deze aflevering zitten ze gebroederlijk aan één tafel voor een onderwerp dat ze allebei even belangrijk vinden: duurzaamheid. Arla Foods lanceert deze week de eerste klimaatneutrale zuivel op de Nederlandse markt. Daarvoor reduceert het op verschillende onderdelen in de keten de uitstoot van broeikasgassen. Wat overblijft, wordt gecompenseerd met het aanplanten van bomen en de bescherming van regenwouden. In 2028 wil het bedrijf de eigen uitstoot met 30% hebben gereduceerd, vertelt algemeen directeur van Arla in Nederland Bas Padberg.

On the way to PlanetProof

Maar ook bij FrieslandCampina zitten ze niet stil. Zo is de zuivelcoöperatie aangesloten bij On the way to PlanetProof, een internationaal onafhankelijk keurmerk van Stichting Milieukeur. Daarbij gaat het om tal van aspecten die moeten leiden tot een duurzamere voedselproductie. In 2030 wil het bedrijf de CO-uitstoot met een derde hebben teruggebracht, vertelt Simone Boilette, directeur Corporate Affairs.